Ε-commerce και Covid-19: Πως η πανδημία επηρέασε το ηλεκτρονικό εμπόριο;
Το εμπόριο αποτελεί μια “ζωντανή” λειτουργία της κάθε κοινωνίας. Αυτό σημαίνει ότι το εμπόριο διαμορφώνεται και εξελίσσεται ανάλογα με τις κοινωνικές συνθήκες και το περιβάλλον στο οποίο αυτό υφίσταται. Μια τέτοια διαμόρφωση του εμπορίου είναι τα ηλεκτρονικά κανάλια στα οποία αυτό διοχετεύεται, χάρη στις νέες δυνατότητες, που παρέχει το διαδίκτυο.
Ηλεκτρονικό εμπόριο και COVID19
Όπως προαναφέρθηκε, οι συνθήκες του εμπορίου καθορίζονται & διαμορφώνονται ανάλογα με τις κοινωνικές εξελίξεις. Μια τέτοια εξέλιξη που επηρέασε το εμπόριο είναι φυσικά η πανδημια του COVID-19 και τα μέτρα που τη συνοδεύουν.
Η πολιτική “Μένουμε σπίτι”, ο περιορισμός των κοινωνικών επαφών αλλά και η αναστολή της λειτουργίας πολλών καταστημάτων λιανικού εμπορίου οδήγησαν σε ραγδαίες μεταβολές του εμπορίου. Ο κατ’ οίκον περιορισμός ώθησε τους καταναλωτές, να πραγματοποιούν ολοένα και περισσότερες αγορές μέσω του διαδικτύου. Έτσι, το ηλεκτρονικό εμπόριο ή αλλιώς το e-commerce γνώρισε μεγάλη άνθηση κατά την περίοδο από την καραντίνα του Μαρτίου έως και σήμερα. Πρόκειται για μια εξέλιξη, βέβαια, η οποία δεν προκαλεί έκπληξη.
Αλλαγές στη συμπεριφορά του καταναλωτή
Παράλληλα, με την άνοδο του ηλεκτρονικού εμπορίου, παρατηρείται επίσης αλλαγή στις καταναλωτικές συνήθειες. Οι καταναλωτές επιδεικνύουν διαφορετικές συμπεριφορές ως προς το τι και πότε ψωνίζουν. Πλέον υπάρχει περιορισμός ως προς τις αγορές, ενώ οι καταναλωτές φαίνεται ότι ψωνίζουν τα απαραίτητα. Οι επιλογές των καταναλωτών βρίσκονται σε συνάρτηση με τις νέες συνθήκες. Έτσι, οι κατηγορίες προϊόντων, που καταναλώνονται ως επί το πλείστον είναι επίσης διαφορετικές. Σύμφωνα με την εταιρεία πληροφοριών, δεδομένων και μέτρησης της αγοράς, Nielsen, τα πρότυπα καταναλωτικών συμπεριφορών διαμορφώθηκαν ως εξής:
- Προληπτικές αγορές για την υγεία
- Αγορές προϊόντων για την αντιμετώπιση του Covid19, όπως μάσκες και αντισηπτικά
- Αγορές για αποθήκευση αγαθών και απαραίτητων προϊόντων για το νοικοκυριό
- Αγορές για μια νέα πιθανή καραντίνα (για την αποφυγή πιθανών ελλείψεων)
- Αγορά των απαραίτητων, περιορισμένες “περιττές” αγορές
Διαπιστώσεις σχετικά με το e-commerce στην Ελλάδα
Έρευνες έδειξαν μια μεγάλη στροφή του ελληνικού καταναλωτικού κοινού στις online αγορές, γεγονός που έχει ενισχύσει σημαντικά το e-commerce. Θετική είναι η διαπίστωση διαφόρων ερευνών, ότι οι περισσότεροι καταναλωτές δήλωσαν, ότι θα συνεχίσουν να αγοράζουν μέσω διαδικτυακών καναλιών ακόμη και μετά το πέρας των περιοριστικών μέτρων. Πρόκειται φυσικά για μία πολύ αισιόδοξη προοπτική για το e-commerce και μία ευκαιρία για ανάπτυξη και εξέλιξη του κλάδου. Στον αντίποδα, ένα μεγάλο μέρος των καταναλωτών δεν έμεινε ευχαριστημένο από τους χρόνους παράδοσης των αγορών και από τη διαθεσιμότητα των προϊόντων που “επέδειξαν” τα e-shop. Αυτό σημαίνει, ότι ίσως το e-commerce δεν ήταν προετοιμασμένο να ανταπεξέλθει σε τόσο μεγάλους όγκους παραγγελιών, γεγονός που πρέπει να αξιοποιηθεί προς βελτίωση των ηλεκτρονικών καταστημάτων στην Ελλάδα.
Φαίνεται πως υπήρξε μια σειρά από θετικές αλλαγές σε διάφορους παράγοντες του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα.
Αρχικά, ενισχύθηκε η χρήση πιστωτικών και χρεωστικών καρτών στις online αγορές. Παράλληλα, “εκπαιδεύτηκαν”, οι καταναλωτές στο online εμπόριο, γεγονός που τους κάνει ισάξιους πλέον με τους Ευρωπαίους καταναλωτές. Παρατηρήθηκε, επίσης, αύξηση στην ηλικία των καταναλωτών που αγοράζουν online. Οι “παραδοσιακοί” πελάτες που έκαναν τις αγορές τους από το διαδίκτυο τοποθετούνται στην ηλικία των 35 έως και 50 ετών πριν την Covid19 εποχή. Από την πρώτη καραντίνα κι έπειτα παρατηρήθηκε ότι ξεκίνησαν να κάνουν τις online αγορές τους και μεγαλύτεροι άνθρωποι, οι οποίοι είχαν αισθήματα δυσπιστίας και φόβου σχετικά με τις online αγορές. Πρόκειται, σαφώς, για ένα μεγάλο στοίχημα, που κέρδισε το ηλεκτρονικό εμπόριο. Κερδίζοντας την εμπιστοσύνη και μεγαλύτερων ανθρώπων, σαφώς διευρύνεται το φάσμα αγοραστών, γεγονός που έχει θετική επίδραση στην αύξηση των κερδών.
Ωστόσο, αυτή η απότομη αύξηση στις online αγορές ήταν σίγουρο ότι θα βρει απροετοίμαστα τα περισσότερα online καταστήματα και τις εταιρίες courier. Τα e-shops αντιμετώπισαν μεγάλα προβλήματα, όσον αφορά το προσωπικό τους, τη διαθεσιμότητα, την επικαιροποίηση και την παράδοση των προϊόντων. Δεν ήταν αμελητέες επίσης οι αστοχίες & οι καθυστερήσεις στην παράδοση των παραγγελιών από τις εταιρείες courier.
Είναι δεδομένο, ότι το δυστυχές γεγονός της πανδημίας προσφέρει μια τεράστια ευκαιρία στο ηλεκτρονικό εμπόριο να αναπτυχθεί ραγδαία. Η περίοδος που διανύουμε προσφέρεται για την ανασύνταξη των e-shops, ώστε αυτά να λειτουργούν με σωστό και γρήγορο τρόπο, αλλά και να είναι προετοιμασμένα για κάθε ενδεχόμενο. Εκμεταλλευόμενα τις αστοχίες της προηγούμενης περιόδου, μπορούν τώρα να διορθώσουν τα λάθη τους, ώστε να θέσουν στέρεες βάσεις λειτουργίας προς την εξέλιξή τους.
Εν κατακλείδι, η στροφή των καταναλωτών προς διαδικτυακά κανάλια λιανικού εμπορίου, δίνει μια τεράστια ευκαιρία στα e – shop και κατ΄ επέκταση στο ηλεκτρονικό εμπόριο, να αξιοποιήσουν τις συνθήκες σωστά, ώστε να εξελιχθούν και να αναπτυχθούν. Ένα από τους σημαντικότερους παράγοντες, που θα καταξιώσει ένα e-shop, είναι η εμπιστοσύνη που θα “χτίσει” με τους πελάτες του, ώστε να ενισχύσει την επανάληψη των αγορών τους από το ίδιο ηλεκτρονικό κατάστημα.
Το e-commerce στην Ελλάδα έχει μια εξαιρετικά ανοδική πορεία, ενώ οι ειδικοί παρατηρούν ότι πρόκειται για μια τάση που… ήρθε για να μείνει, ακόμη κι όταν επιστρέψουμε στην προηγούμενη από τον Covid19 εποχή.
Πηγές Άρθρου
- Naftemporiki.gr
- Huffington Post
- Capital.gr
- GreekReporter.com
- Euronews.com
- Kathimerini.gr
- TornoNews.gr
- Unipi